Jumaat, 31 Mei 2013

Kenapa perlu malu untuk berhijrah?





           ASSALAMUALAIKUM WBT
            BIsmillahirrahmanirrahim



Ehem,...


Wahai pembaca yang setia sekalian,..


Malu ke hendak berhijrah? Jap, apa maksud HIJRAH? 

Hijrah ialah satu perubahan dari buruk kepada baik, dan dari baik kepada lebih baik. Sebagai manusia, kita jangan pernah berhenti untuk terus melakukan penghijrahan, kerana kita semua tidak sempurna.
HIJRAH memerlukan PENGORBANAN yang sangat besar...
Namun,janganlah kita sekali-kali berhenti. Dalam banyak tempat dalam Al-Quran, Allah menyatakan bahawa manusia akan diuji. Diuji, dan terus diuji hingga diyakini, siapa yang dalam kalangan kita yang benar-benar 'bulat' hatinya untuk mencari wajah-Nya.
Allah tahu segalanya. Dia tahu bahawa kita ada limit atau batasan. Kita tidak akan mampu terus berubah dengan mendadak. Kita hanya akan mampu berubah, sedikit demi sedikit. Jika kita tidak mampu menjadi manusia yang terbaik, maka kita latihlah diri menjadi manusia yang baik. Lama-kelamaan, pasti kita akan dapat jadi yang terbaik. InsyaAllah..
Jangan pedulikan cakap orang. Bukankah kita mahu berubah kerana Allah? Pandangan Allah itu jauh lebih penting daripada pandangan manusia.
Semoga kita terus istiqamah dalam penghijrahan ke arah yang lebih baik dan semoga redha ALLAH selalu bersama...amin.
Beruntunglah kita andai kita sentiasa berada di dalam keredhaan ALLAH kerana HIJRAH yang kita lakukan..ingatlah kita BERHIJRAH untuk mengubah kehidupan AKHIRAT & mencari keredhaan ALLAH.....


p/s : "Hijrah ialah satu perubahan dari buruk kepada baik, dan dari baik kepada lebih baik"


Faham? Meh,dengar saya berhujah dengan ringkas.
Siapa yang suruh kita tutup aurat? Siapa yang suruh kita solat lima waktu? Siapa yang arahkan kita puasa di bulan yang mulia iaitu bulan Ramadhan? Siapa? Siapa dan siapa?

Automatik mulut pembaca menjawab, Allah Azwajalla bukan? Ya,itulah jawapan yang tepat. Allah memerintahkan kita melaksanakan perintahNya itu kerana sebenarnya ada hikmah disebalik kejadian.Kalau kita buat,kita dapat pahala.Kalau sudah banyak pahala yang kita kumpul,nah..Syurgalah ganjaran buat kita.Kenapa masih malu untuk berhijrah? Adakah kerana ejekan kawan? Adakah kerana tentangan daripada ahli keluarga? Stop! Cuba fikir,Allah yang perintahkan kita berbuat demikian,tetapi kenapa perlu malu dan takut? Mereka bukan Tuhan. Saya ulangi,mereka bukan Tuhan.Kita cuma ingin melakukan transformasi untuk ke arah kebaikan kerana Allah,jadi tidak perlu was-was untuk berhijrah.Bukan mereka yang membawa kita ke Syurga,melainkan mereka together-gether berhijrah bersama kita.

APAKAH PERUBAHAN YANG PERLU DILAKUKAN ?


Sabda Nabi saw : “Orang yang melakukan hijrah yang sebenar ialah yang meninggalkan perkara yang dilarang oleh Allah”. ( Riwayat Imam al-Bukhari )



Hadis ini merupakan garis panduan untuk melakukan hijrah. Apa-apa perubahan ke arah kebaikan yang dilakukan  merupakan satu hijrah dan telah menepati sabda Rasulullah saw di atas.  Perubahan merangkumi dua perkara iaitu melaksanakan perintah Allah SWT dan meninggalkan larangan Allah. Melaksanakan suruhan Allah sebenarnya lebih mudah berbanding meninggalkan tegahan Allah SWT. 



Perubahan yang paling utama ialah melakukan taubat terhadap dosa-dosa yang lampau. Setiap individu muslim wajib bertaubat. Tiada siapa yang terlepas daripada dosa melainkan para Rasul. 



Taubat yang dilakukan dengan bersungguh-sungguh akan menghapuskan dosa. Allah SWT telah menjanjikan akan mengampuni dosa sesiapa yang bertaubat.



Dari Nabi saw bersabda bahawa  Allah berfirman ( hadis qudsi ) :



"Wahai hamba-hambaKu, sesungguhnya kamu melakukan kesalahan siang dan malam dan Aku mengampuni semua dosa, oleh  itu pohonlah keampunan kepadaKu, nescaya Aku mengampuni kamu." (Imam  Muslim). 



Ini adalah janji Allah SWT dan Maha Suci Allah daripada memungkiri janjiNya. Jangan berputus asa dengan keampunan Allah walau anda bayangkan dosa anda terlalu banyak. Semua itu terlalu mudah bagi Allah yang bersifat dengan al-Tawwab (Maha Penerima Taubat) dan al-Ghaffar ( Maha Pengampun).



Diikuti dengan menyempurnakan kewajipan yang telah difardukan seperti solat fardu, puasa bulan Ramadan, zakat dan sebagainya. Mengabaikan perkara fardu adalah satu dosa besar yang mengundang kemurkaan Allah SWT. Solat yang ditinggalkan dengan sengaja menyebabkan seseorang itu akan menghuni neraka Saqar. Firman Allah SWT :




 "Apakah yang memasukkan kamu ke dalam  neraka Saqar?. mereka menjawab: "Kami dahulu tidak termasuk orang-orang yang mengerjakan shalat. ( Surah al-Muddatsir : 42 dan 43 )
Jagalah anggota-anggota daripada melakukan dosa. Nikmat percakapan, pendengaran, penglihatan dan anggota-anggota lain jangan disalahgunakan untuk perkara yang diharamkan oleh syarak. Semua anggota kita akan menjadi saksi di akhirat nanti. Firman Allah SWT  :



Pada hari (ketika), lidah, tangan dan kaki mereka menjadi saksi atas mereka terhadap apa yang dahulu mereka kerjakan ( Surah al-Nur : 24 )



Tingkatkan amal soleh seumpama ingin menjaga solat fardu berjamaah, tilawah al-Quran setiap hari, bersedekah, memperbanyakkan solat sunat, melazimi qiyam al-lail dan banyak lagi amalan-amalan untuk mendekatkan diri kita kepada Allah SWT.



Tingkatkan juga ilmu agama agar sentiasa cenderung untuk meningkatkan keimanan dan amal soleh. Ibadat yang dilakukan juga hendaklah menepati ibadat Rasulullah saw supaya ibadat tidak menjadi sia-sia sebagaimana sabda Rasulullah saw :



” Sesiapa yang melakukan sesuatu amalan bukan daripada perintah kami maka amalan itu tertolak( tidak diterima).( riwayat Imam al-Bukhari )


Sebenarnya,bukan susah untuk berhijrah dan bukan senang untuk bertaubat dengan bersungguh-sungguh.Selagi iman kita kuat,selagi hati masih kuat menyintai Allah dan selagi masih sayang pada diri dan Rasul,insyaAllah kita boleh.Ya,semestinya boleh ! Ingat,bila kita jatuh,jangan terus mengalah,Allah masih memberimu banyak jalan untuk berubah.Pilihlah mana satu yang terbaik buatmu.Jika kita lemah dalam menghadapi ujianNya,cepat-cepat la sedar dan mohonlah keampuanan dariNya.Sekali kita jatuh,cepatlah bertaubat.Jika kita jatuh lagi,segerakanlah taubat.

Apa-apapun,pesanan dari saya,setiap masa tolonglah ingat pada Allah,Rasul dan orang disekeliling kita.Dan..........jangan malu ya untuk melakukan perubahan pada diri. ^_^

Janji tau lepas baca artikel yang tak seberapa ni,awak-awak yang selalu disayangi oleh Allah ni cepat-cepat lakukan perubahan ok? Saya pun nak lakukan juga,yelah..kita together-gether not perfect kan?

SELAMAT BERJUANG SAHABATKU....

Wassalam.
Saya nak berubah kerana Allah ! Bukan kerana kawan,keluarga dan orang disekeliling !
Nurhasyimah Umar MBE

Ahad, 20 Januari 2013

Muhasabah diri kita.



ASSALAMUALAIKUM WBT
BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Minggu lepas..

Saya diberi tugasan untuk menguruskan pendaftaran untuk pertandingan berarak, tilawah Al-Quran, kuiz, jawi, hafazan dan syarahan sempena sambutan maulidur rasul yang akan datang. Alhamdulillah, berjaya juga saya memikat pelajar-pelajar lain dalam kelas saya. Saya menjadi semangat untuk menyertai semua pertandingan itu kecuali syarahan. Saya terlupa untuk mengajak seorang lagi teman saya untuk menyertai pertandingan itu. Inilah antara perbualannya:

Saya: Assalamualaikum. Nak join pertandingan ni tak? (sambil menunjukkan sekeping kertas)
Dia: (Muka masam) Entahlah. Ada la jugak rasa-rasa nak join. 
Saya: Join la. Ramai lagi yang join. Jangan khuatir.
Dia: Tak nak la. Jap, pertandingan ni bila? Aku khuatir kalau pertandingan ni pada hari persekolahan. Aku tak nak ketinggalan dalam pelajaran. Kan nak PMR.
Saya: Tak apa lah kalau tak nak. Kalau join pun bermakna orang tu berjuang untuk agama.

Saya terus berlalu dari situ. Entah mengapa hati saya menangis. Orang zaman sekarang lebih pentingkan dunia dari Allah dan Rasul. Pertandingan tersebut berlangsung pada bulan januari dan PMR pula pada bulan Oktober. Aneh! Januari dan Oktober jaraknya jauh. Mengapa umat Islam kini banyak berubah? Kalau dibandingkan dengan zaman Rasulullah, umat Islam pada zaman itu sanggup meninggalkan hiburan dan kemewahan demi mengejar cinta Allah Azwajalla. Masyarakat kini tanpa sedar menjadi hamba pada dunia. Semua ini berleluasa kerana hati-hati kita telah dibiarkan dijangkiti penyakit.


Daripada Abu Hurairah RA katanya; Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda, "Umatku akan ditimpa penyakit umat terdahulu." Sahabat bertanya, "Apakah penyakit-penyakit umat terdahulu itu?" Nabi SAW menjawab, "Penyakit-penyakit itu ialah: terlalu banyak berhibur, terlalu mewah, menghimpunkan harta sebanyak mungkin, tipu-menipu dalam merebut harta benda dunia, saling memarahi, hasut-menghasut sehingga menjadi zalim antara satu sma lain." [HR Hakim]



Wahai pembaca yang merupakan permata Islam..



Marilah kita sama-sama menjauhi diri kita dari menjadi sibuk dengan harta, suka berhibur, hilangnya akhlak, mabuk bercinta dengan yang tidak halal dan lalai mengejar nama. Na'uzubillah, tsumma na'uzubillah min zalik.



Sambung kembali pada jalan cerita..



Pertandingan ini diadakan kerana mempunyai objektif; untuk menyemarakkan lagi semangat cinta kepada Rasul dan juga pencipta kita. Memperingatkan kita kepada perjuangan Rasul. Walaupun teman saya lebih mementingkan PMR, tetapi dia sanggup menghabiskan masanya untuk melayan dunia k-pop. Pada pendapat saya  dunia k-pop,dunia barat dan macam-macam lagi adalah merupakan satu amalan yang menguat dan merapatkan lagi hubungan silaturrahim kita dengan syaitan. Saya mengatakan sebegini kerana dalam Islam, apa-apa sahaja yang membuatkan kita lalai kepada Allah, perlulah kita berusaha menjauhinya kerana itu adalah satu perkara yang dimurkai Allah. Memuja-muja K-pop itu bukan satu sunnah yang disyorkan oleh Nabi SAW. Dakwah, makan menggunakan tangan sahaja dan menjilat jari selepas makan, menyimpan janggut dan selanjutnya, itulah yang baru dilabelkan sebagai sunnah. Namun, perkara yang bukan dianggap sunnah dikerjakan oleh masyarakat kini dengan rela hati namun perkara yang dilabelkan sebagai sunnah pula begitu berat untuk mereka kerjakan.



Jumaat yang lepas..

Lazimnya saya berjaya merampas tempat duduk di dalam bas. Namun kali ini,takdir tidak menyebelahi saya  tiada tempat duduk yang kosong untuk saya melabuh. Terpaksa saya berdiri dalam bas yang uzur itu. Bas itu sentiasa berhenti. Tiba sahaja ke destinasi itu, bas itu akan berhenti, bergerak, berhenti dan bergerak. Setiap kali bas itu berhenti, pantas sahaja penumpang-penumpang perempuan di dalam bas itu menoleh ke arah lelaki yang bakal turun dari bas. Sekiranya yang turun dari bas itu adalah perempuan, mereka malas untuk menoleh. Di mana lagi kita hendak menemui muslimah yang mulia? muslimah yang sejati? Wanita kini tidak pandai untuk menjaga mata. Allah menganugerahkan sepasang mata buat mereka namun mereka menghargainya dengan mencuci mata melihat jejaka-jejaka ajnabi. Muslimah yang sejati, mulia dan berakhlak akan sentiasa tunduk atau mengalihkan pandangan ke arah lain apabila berhadapan dengan lelaki ajnabi dan apabila lelaki ajnabi melintasinya. Inilah contoh muslimah yang menjaga maruah dan takut dengan Allah kerana sekiranya mereka melakukan kesilapan, pembalasan dari Allah akan menanti mereka apabila yaumul qiyamah tiba. 


Duhai muslimah yang dikasihi Allah, jangan hanya menutup aurat sahaja, jangan hanya menjaga mulut sahaja dan jangan hanya menjaga telinga sahaja, sepasang mata pemberian Allah yang sangat bernilai itu juga haruslah dijaga.



Ayuh, berhentilah layanan lagu berjam-jam yang kita sendiri tidak memahami intipatinya. Marilah kita habiskan masa untuk membaca Al-quran, melakukan amar ma'ruf nahi mungkar, menunaikan solat di awal waktu dan jangan jadikan hiburan sebagai tempat untuk meleraikan tekanan. Carilah Allah, di situ nikmat ketenangan yang kamu dapat secara percuma dan berganda. Cukuplah menjadi orang yang selalu lalai kepada Allah.



Jom! Jom! Jom! Marilah kita sama-sama berusaha mulai detik ini untuk mengubati hati-hati kita dan memperbaiki kekhilafan kita wahai pembaca yang diingati. Mulailah dari diri-diri kita yang masih terbuka hati dengan melakukan transformasi. Mari! Mulakanlah dengan lafaz Bismillah.



Semoga Allah mempermudahkan segala perancangan ini. Amin Ya Hadid Ya 'Aziz.




Pesanan dari penulis:

*Sekiranya terdapat kesalahan harap para pembaca menegur kesalahan saya. Saya masih merangkak dalam dunia dakwah di usia yang muda ini (15 tahun). Saya memohon maaf sekiranya saya seperti hendak mengaibkan mana-mana pihak, namun ini adalah untuk kebaikan, sebagai munasabah diri kita semua.*


Wassalam,

Hidup untuk Allah Azwajalla
Nurhasyimah Umar MBE (Gadissastera)



Isnin, 3 Disember 2012

AKU NAK JADI SRIKANDI MUSLIMAH!


BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
ASSALAMUALAIKUM W.B.T

BAGAIMANA FORMULA UNTUK MENJADI MUSLIMAH?
Adakah dengan menggunakan tudung, anda sudah lulus 100 peratus menjadi ahli Syurga? Belum tentu! Mengapa agaknya? 























Inilah faktornya: 
1) Memakai tudung tetapi tidak melepasi paras dada. Apabila seseorang lelaki melihat bahagian yang terdedah itu secara percuma, banyak dosa yang datang menghempap dan terpaksa kita tanggung. Bagaimana pula kalau 99 juta orang lelaki yang melihat? Wallahu'alam..

2)Bahagian punggung juga merupakan aset yang mempunyai kuasa untuk menghumban kita ke neraka jahanam. Ingatlah, bahagian punggung juga wajib ditutup kerana aurat wanita ialah seluruh anggota badan kecuali muka dan pergelangan tangan.

3)Memakai tudung namun baju pula berlengan pendek. Kita sering diingatkan, apabila memakai baju berlengan pendek,gunalah sarung tangan a.k.a 'armsock' dan juga 'inner'. AWAS! Ada sesetengah 'armsock' yang haram digunakan. Sesetengah 'armsock' yang dijual selalu sahaja mengikut bentuk tangan. Apabila ia mengikut bentuk tangan, tahniah! Anda disahkan hamil! Opps, silap! Anda telah mendedahkan sebahagian aurat anda! Cara pemakaian yang lebih afdhal adalah dengan menggunakan baju yang berlengan panjang dan longgar.

4)Memakai tudung tetapi hampeh, baju yang digunakan pula mengikut bentuk tubuh badan, pendek kata, fuh...ketat! Apabila berkunjung ke busana atau butik muslimah, dinasihat agar mengawal nafsu kita kerana fesyen baju muslimah cantik-cantik belaka. Fulamak, rambang mata dibuatnya! Jangan kerana baju tersebut terlalu cantik, kita sanggup mendedahkan sebahagian aurat kita! Jaga maruah kita wahai muslimah yang dimuliakan oleh Allah! Renungkanlah, kecantikkan tidak mampu membawa kita ke syurga, hanya pahala sahaja yang mampu kerana kunci pintu syurga terletak pada berapa banyak pahala yang kita cedok, bungkus dan tapau semasa hidup di dunia untuk ditimbang di akhirat kelak. Berhati-hatilah ketika membeli pakaian muslimah. Elakkan memakai pakaian yang jarang dan ketat, sesungguhnya balasan yang menanti kita di neraka sangat dasyat. Tunggu...


5)Elakkan memakai 'scarf' sahaja ketika berada di luar kawasan rumah dan dimana-mana sahaja. Pemakaian sebegini masih tetap memperlihatkan aurat kita kepada lelaki ajnabi kerana di bahagian leher dan dada terdedah dan mata-mata lelaki ajnabi akan mendarat dan melekat di tempat terdedah itu seperti lalat 'landing' di atas makanan yang terdedah. Euww, kotor dan menjijikkan, begitulah perempuan jika terdedah auratnya. 

6)Apabila pandang atas, pakai tudung. Pandang bawah, pakai seluar jeans? Seluar jeans itu haram sebenarnya. Pernahkah  kita lihat para ustaz, ustazah, tok imam, ulama dan lain-lain memakai seluar jeans? Lebih afdhal adalah dengan memakai pakaian yang diredhai oleh Allah S.W.T

Sedarlah, kita ini manusia yang tidak lari dari melakukan kesilapan. Apabila kita sedar itu ialah kesilapan kita,bertindaklah untuk memperbaiki dan bertaubat. Yakinlah, Allah itu Maha Pengampun Maha Penyayang. Memang pakaian labuh selalu membuatkan kita tidak selesa dan terpaksa bermandi peluh, setiap titik peluh yang keluar itulah sebenarnya bilangan pahala yang kita dapat selagi niat di hati ikhlas kerana mentaati perintah Allah. Apabila kita diejek, teruslah bangkit kerana pahala bukan jatuh bergolek kepada mereka tetapi pahala itu kekal abadi menjadi milik kita. Wahai muslimah, biarlah kita berpanasan di dunia kerana ingin menutup aurat kerana ikhlas melaksanakan perintah Allah, yakinlah bahawa kepanasannya tidak kekal lama kerana syurga bagimu tidaklah sepanas seperti semasa kita masih di dunia. Ingatlah, wanita yang tidak menutup aurat memang seronok hidup di dunia kerana tidak berpanasan, yakinlah pembalasan yang menanti mereka di neraka lebih panas lagi dari apa yang mereka rasa di dunia.












Ahad, 22 Julai 2012

KEJAYAANKU ADALAH UNTUK AGAMAKU (ISLAM)



BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM 
ASSALAMUALAIKUM W.B.T

KEJAYAANKU ADALAH UNTUK AGAMAKU, ISLAM!

"Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah nescaya Allah akan lepaskan ia dari masalah hidup dan diberikannya rezeki dari arah yang tidak diduga. Dan barangsiapa yang  bertawakkal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendakinya) sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu."                                
(AL-QURAN, AT-THALAQ, 65: 2-3)
"Apakah tidak cukup bagi mereka bahawa kami telah menurunkan kepadamu kitab (Al-Quran) yang dibacakan kepada mereka? sungguh, dalam (Al-Quran) itu terdapat rahmat yang besar dan pelajaran bagi orang-orang yang beriman."
(AL-QURAN, AL-ANKABUT, 29: 51) 

 APAKAH MAKSUD KEJAYAAN DAN KEGAGALAN?

Sebelum isi dan fakta dilontarkan, molek sekiranya kita intai, tilik dan terjah dahulu definisi kejayaan dan kegagalan. Menurut kamus besar Bahasa Melayu, kejayaan membawa makna sukses, kemenangan, kemajuan, perkembangan, pencapaian dan kemaraan manakala kegagalan pula membawa maksud kebuntuan, kebantutan, ketewasan dan kekandasan.  


KENAPA KITA GAGAL DAN MACAM MANA CARANYA NAK BERJAYA?

Kita tidak sedar bahawa kegagalan sentiasa mengejar kita dari belakang dan tidak pernah berputus asa untuk mengejar kita. Kita pula umpama pelarian, terpaksa melarikan diri dari ditangkap oleh kegagalan. Penyelesaian konflik ini akan terlerai jika kita dapat mengejar ilmu. Ilmu ialah perlindung kita. Semasa dalam pelarian itu, insyaAllah kita akan menemui ilmu. Ingat, bawalah ilmu yang kita jumpa semasa dalam pelarian kerana perlindungan dari ilmu berjaya menyebabkan kegagalan tidak mempu menjejak kita. Namun, perlindungan ilmu sebenarnya tidaklah begitu kuat kerana ia berbentuk sementara. Oleh itu, cantumkan ilmu dengan usaha kita. Jika dicantum kedua-dua elemen asas ini, terbitlah semangat kerjasama antara kedua-dua elemen ini. Dengan ini, mudahlah bagi kita untuk mengesan jejak langkah kejayaan kerana kekuatanperlindungan kejayaan sangat efektif. Apabila kita mendapat kejayaan, itulah bukti bahawa kemenangan milik kita !!

MATLAMAT HIDUP

Adakah para pembaca sekalian mempunyai matlamat hidup? Bagaimanakah anda menetapkan matlamat hidup anda? Adakah anda pasti itu adalah yang terbaik? Ada sesetengah kita menetapkan matlamat hidup di atas sehelai kertas. Ada pula yang tidak suka dengan cara itu. Mungkin ada cara yang lain? Kita juga boleh menetapkan matlamat hidup ke dalam minda sahaja. Tidak berguna juga jika kita hanya menetapkan ke dalam minda dan hanya berangan-angan seperti angan-angan Mat Jenin.

"Sebelum tidur, tetapkan matlamat ke dalam minda agar keesokkan harinya kita boleh menguatkan matlamat itu."        -Gadis Sastera


APAKAH MATLAMAT HIDUPKU?

  • Menerapkan AGAMA ISLAM di dalam aspek kehidupan harian (ruhani dan jasmani).
  • Memajukan diri sendiri dengan berbekalkan ilmu pengetahuan dunia dan akhirat.
  • Mengeksploitasikan ilmu Islam beserta dengan ilmu dunia.
  • Menyebarkan ilmu yang sedia ada kepada rakyat Malaysia khususnya dan dunia amnya.
  • Membawa ISLAM ke dalam rumahku.


"Dan Kami turunkan dari Al-Quran (sesuatu) yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang yang beriman, sedangkan bagi orang yang zalim (Al-Quran itu) hanya akan menambah kerugian."
(AL-QURAN, AL-ISRA, 17:82)

      Ada yang hanya fokus tentang masa hadapan sahaja tanpa memikirkan langsung masa kini. Memang, rata-rata ada sesetengah orang berpesan supaya memikirkan masa hadapan sahaja. Kita patut fokus kepada kedua-duanya. Berkatalah kepada diri kita, "Kalau aku buat begini, adakah ia memberi kebaikan yang berpanjangan buatku?". Jika ia memberi kebaikan, lakukanlah dan buktikanlah. Jika kita tidak memberi kebaikan langsung, jauhilah.

BERUSAHA, BERDOA DAN BERTAWAKAL

Jangan pisahkan pasangan kembar ini ; berusaha, berdoa dan bertawakkal. Jika salah satu daripada mereka tiada, harapan untuk mendapatkan kejayaan menjadi layu. Dewasa ini, ramai yang berjaya dan ramai yang gagal. Mereka berjaya kerana mengamalkan "Berusaha + berdoa + bertawakkal" dan mereka yang gagal mengamalkan "Berusaha + berdoa + berangan". 

Isnin, 2 April 2012

Ibu dan Abah telah pergi!


bismilahirrahmanirrahim
assalamualaikum w.b.t



Aku bagi mereka sekuntum bunga,
Ibu umpama penyeri yang bangga,
Abah pula sang pujangga,
Bersatu kita berasa lega.

Dimulakan dengan lafaz Bismillah,
Mereka hiasi hariku indah,
Tanpa peduli definisi lelah,
Niat dihati kerana Allah.

Ibu dan Abah telah pergi,
Kembali menghadap pada Ilahi,
Meninggalkanku disini keseorangan sepi,
Bertemankan senyuman sang mentari.

Akanku utuskan salam ingatan,
Hanya doa sebagai ikatan,
Aku hampir menuju kesesatan,
Terpedaya dengan hasutan syaitan.

Kita bersama hanya sementara,
Kita berasmara hanya seketika,
Sudah takdir menentukan segalanya,
Syukur iman masih didada.

Aku rindu belaian mereka,
Aku perlukan seteguk bahagia,
Yang mencurah hanyalah duka,
Jasad mereka tiada didunia.



Wassalam
NURCAHAYAshdc
Jangan sangka mutiara hanya dilautan!
Syukran :D

- Bunga -


bismillahirrahmanirrahim
assalamualaikum w.b.t




*BUNGA*


  Ciptaan Allah yang paling indah selepas wanita ialah bunga. Hati turut tenang memandangnya. Cuba kita bayangkan di sekeliling rumah kita hanya dipenuhi ribuan bunga yang segar dan mekar. Tanpa ada kenderaan lalu lalang, rumah, bangunan yang segak berdiri dan sesakan ribuan manusia. Mungkin sahaja kehidupan akan lebih tenang. Kita juga tidak akan mengalami tekanan.

   

 Harum, cantik, indah dan menawan ialah ciri-ciri yang ada pada bunga. Inilah sebabnya ramai lelaki melambangkan wanita sebagai bunga. Memang diakui wanita memang secocok dengan bunga. Buktinya? Cuba kita bayangkan seorang wanita meletakkan sekuntum bunga di celah-celah rambut atau telinganya. Cantik bukan? Sudah tentulah manis ketika dipandang. Molek sahaja apabila direnungi. Kalau lelaki seperti ini? Kelakar bukan? Memang sudah lazimnya lelaki tidak sepadan dengan bunga. Hanya kelihatan menarik ketika mereka menyematkan pada baju kot yang mereka gayakan. Sungguh kacak, bergaya dan tampan! Hendak lagi bukti? Bunga di mata kita memang cantik, indah dan boleh menawan hati. Lelaki memang tidak sesuai dikategorikan seperti itu. Lelaki di mata kita  ialah segak,kacak,gagah,tegap dan tampan.



 Kumbang, rama-rama dan serangga lain sentiasa keluar memburu bunga-bunga yang mekar. Ini juga terjadi dalam dunia manusia. Melihat sahaja wanita-wanita yang cantik, menawan dan molek cara berpakaian, pasti sahaja mereka akan menjadi buruan para lelaki yang begitu taksub mengejar erti cinta.



 Mungkinkah bunga-bunga akan terus kekal tumbuh di bumi ini pada masa hadapan? Ya atau tidak ialah bergantung pada kita. Manusia mengetepikan Tuhan mereka dan menggantikan wang sebagai Tuhan mereka. Tempat yang sepatutnya menjadi tempat untuk bunga-bunga tumbuh telah menjadi tempat bangunan gagah dan segak berdiri. Bagunan yang tiada membawa apa-apa erti telah merampas segalanya. Bangunan menjadi watak sinis dalam perkara ini.




 Biarlah dunia akan kehilangan bunga dan mungkin akan tinggal hanya sekuntum tetapi jangan sampai wanita yang baik akhlaknya turut bersama-sama lenyap bersama bunga.

- 17.03.2012 -



Wassalam
NURCAHAYAshdc
Bunga,kau cerahkan hariku!
Syukran

Selasa, 13 Mac 2012

Perasaan itu..


bismillahirrahmanirrahim
assalamualaikum w.b.t


Perasaan itu sentiasa mengiringi daku,
dikala kita berjauhan,
Namun, dikala kita bersatu,
perasaan itu lupus setelah kuasa cinta kita menghunus,
Kini,
aku terjaga dari mimpi dan sedar,
bahawa perasaan itu ialah rindu,
Perasaan itu bersarang di hati,
dan tak bisa dihakis,
dengan bisa racun yang cukup binasa,
Sukar bagi daku untuk memadam perasaan rindu,
kerna habuk cinta dari hatimu kekal di jiwaku,
dan,
segala serbuk kasih sayang yang kau curahkan,
membuatkan perasaan rindu sentiasa mengiringi,
langkahku ke mana jua ketika kita berjauhan..



Wassalam
NURCAHAYAshdc
Suatu ketika..
Syukran

Isnin, 12 Mac 2012

Air mataku..


bismillahirrahmanirrahim
assalamualaikum w.b.t


Tangisanku umpama sebuah perjalanan kereta api menyusur,
Air mata berhenti mengalir, 
menandakan perjalanan menemui jalan mati,
Hanya tersekat di persimpangan jalan itu,
Tetapi,
hatiku masih meneruskan perjalanan,
seperti sudah buntu menemui jalan mati yang menghalang,
sekatan...


Wassalam
NURCAHAYAshdc
Suatu hari nanti.
Syukran

Aku seorang musafir.


bismillahirrahmanirrahim
assalamualaikum w.b.t


Aku ingin menjadi seorang musafir,
Bermusafir hanya di hatimu,
Bermula dengan bermusafir,
dan berakhir dengan menjadi penghuni kekal
di hatimu,
Aku menginginkan diri ini,
yang menjadi penyeri di hatimu,
sehingga kita menjadi penghuni Syurga...


Wassalam
NURCAHAYAshdc
Kegelapan dunia akan berakhir nanti
Syukran 

Sabtu, 10 Mac 2012

Andai kau..

bismillahirrahmanirrahim
assalamualaikum w.b.t


Andai kau pelangi,
biarkan daku menjadi penyeri,
Andai kau sepi,
biarkan daku hadir dalam hidupmu disisi,
Andai kau murung,
biarkan daku teraniaya dan terkurung,
Andai kau berduka,
biarkan daku membuat hidupmu bahagia dan sentiasa ketawa,
Andai kau sebuah lagu,
biarkan daku menjadi irama itu,
Andai kau puisi,
biarkan daku menjadi melodi..

Wassalam
NURCAHAYAshdc
Syukran



Jangan Bilang


bismillahirrahmanirrahim
ASSALAMUALAIKUM W.B.T



Jangan bilang cinta itu buta,
kerna kamu yang sebenarnya buta,
Jangan bilang cinta di zaman sekolah itu ialah cinta monyet,
kerna kamu yang sebenarnya monyet,
Jangan bilang cinta tak mengenal usia,
kerna kamu yang tak mengenal usia,
Jangan bilang ketika lemas di arus percintaan itu ialah cinta gila,
kerna kamu yang sebenarnya gila,
Jangan bilang cinta yang telah membuat hidupmu berkecai,
kerna kamu yang telah menghancurkan hidupmu sendiri,
Jangan bilang cinta tiada apa-apa erti,
kerna kamu yang sebenarnya tiada apa-apa erti dalam kehidupan!

Wassalam
NURCAHAYAshdc
Syukran

Jumaat, 9 Mac 2012

Tiada pernah


Bismillahirrahmanirrahim
assalamualaikum w.b.t


Tiada pernah awan begitu tinggi,
sehingga payah untuk digenggami,
Tiada pernah lautan begitu sempit,
sehingga hidupan laut  tinggal di daratan dan tiada tempat untuk anak muda merempit,
Tiada pernah awan begitu keras,
sehingga burung-burung tak bisa terbang bebas,
Tiada pernah hujan tak menjejak kaki ke bumi,
sehingga tiada hidupan ingin duduk di bumi untuk didiami,
Tiada pernah pokok tak berhenti tumbuh,
sehingga burung-burung payah untuk berlabuh,
Tiada pernah matahari merajuk,
sehingga kita jadi gila umpama dirasuk.

Wassalam
NURCAHAYAshdc
Syukran